loader image

OM MiG

Min drivkraft när jag möter dig på yogan . . . är att du som väljer att praktisera tillsammans med mig ska bli guidad till en plats där du lär dig att lyssna på din kropp samt att anpassa yogapraktiken helt efter din förmåga från dag till dag.

Min intention . . .  är att alltid mötas från en ocensurerad plats, jag vill att du alltid ska känna att du är trygg och välkommen som du är. På mitt genuina och mest närvarande vis delar jag min tolkning av yoga som kan beskrivas som kraftfull och prestationslös.
Jag önskar att kunna plantera frön som kan bidra till ökat välbefinnande genom att dela med mig av mina egna erfarenheter och reflektioner samt den visdom jag har blivit tilldelad längs vägen.
Min största önskan som lärare är att kunna på ett ärligt och lättillgängligt vis dela ut uråldriga tekniker som praktiseras för att återupptäcka sig själv och bli påmind om sin sanna form.
Jag gör alltid mitt bästa för att skapa en helig plats dit du kan komma och utforska alla dina lager i din egen rytm. Här kan det hända att du kommer i kontakt med någon slags kärna som är långt förbi - din "story", mindre "jaget" och fysiska kropp - När du är i kontakt med kärnan av dig börjar du se mer tydligt hur ett lugn och en enorm kraftkälla tålmodigt väntar på att få vara en större del av din tillvaro.

 

event

Nyfiken?

schema

När & var?

Företags
yoga

Yoga

Yin Yoga

En långsam yogaform med bara sittande och liggande positioner som hålls i ungefär fem minuter.  I yinyogan vill du komma åt kroppens fascia, bindväv, istället för musklerna. Detta uppnås genom att inte gå så djupt i stretchen och hålla positionen en längre stund. Stort fokus ligger på området runt höfter och ländrygg. Enligt traditionell kinesisk medicin aktiverar Yinyoga flödet av Qi. Qi är energi som strömmar genom energikanaler eller meridianer, även kallad nadis i yoga. Enligt filosofin kommer blockeringar i strömmen av vital energi till slut att manifestera sig i fysiska problem. Genom att praktisera Yinyoga kan blockeringarna släppas så att energi kan röra sig mer fritt genom kroppen, vilket i sin tur leder till fysisk balans. Yinyoga är mycket meditativ. Stillheten i varje övning skapar utrymme för det som behöver komma upp till ytan. Det är här du får träna på att observera din "monkey mind" samt ge tillåtelse till obehag och faktiskt kunna stanna kvar i det; fysiskt, mentalt och emotionellt. I den moderna världen är vi bra på att distrahera oss när smärta eller obehag uppstår. Detta är en säker plats där du kan lära dig att stanna kvar och inse att detta också kommer passera. 

Vinyasa

Ordet Vinyasa betyder rörelse länkat till andetaget. Jag lär ut denna yogaformen på ett kraftfullt och prestationslöst vis. De olika sekvenserna känns som en dans och efter ett par gånger när andetaget är synkroniserat med flödet blir det ett mycket behagligt och vackert sätt att praktisera meditation i rörelse. Vinyasa är är en inspirerande yogaform, som konst, som dessutom ökar din muskulära styrka och flexibilitet. Kroppen stabiliseras från din djupaste kärna samt förbättrar din balans och likaså förmågan att vara fokuserad och centrerad. Rörelsen i kombination med olika andningstekniker och en lång avslappning i slutet bjuder in dig till djup närvaro. 

Restorative yoga

Essensen i restorative yoga utgörs av vila, återhämtning och återuppbyggnad. I en restorative klass bjuds vi möjligheten att stanna upp, koppla av och finna stillhet. Med hjälp av olika positioner där i använder oss av filtar, bolster, vägg, ögonkuddar och bälten för att ge kroppen stöd skapar vi förutsättningar för kropp, nervsystem och sinne att varva ner och påbörja återhämtning. Positionerna sker oftast liggandes eller sittandes och kan hållas upp till 30 minuter.

Medititation

Vad är meditation? Bra fråga. Det finns inte riktigt någon kort beskrivning eller manual om det. Det finns hundratals skolor i meditation, som inkluderar böner, reflektioner, visualisera och massvis med sätt att lugna ner och fokusera sinnet. 

Insiktsmeditation är främst till för att föra förståelsen till sinnet och hjärtat. Det börja med att träna var uppmärksamheten går och att utforska oss själva. Vi måste hitta svaren i vår egen upplevelse, genom en upptäckt i oss själva. Vi kan förstå oss själva och livet på ett intellektuellt plan, vilket är användbart. Men det finns en djupare förståelse än så, bortom intellektet och fysisk form vilar ett tyst vetande. Den djupare förståelse om vad kärlek, frihet och livet är. Ett tyst vetande som bara kan upplevas från insidan. Detta är hjärtat i meditation.

Jag har under lång tid mediterat och varit på ett flertal tystnads retreats inom Vipassana meditation. Utifrån min egen erfarenhet har jag format fram en teknik som är lätt att ta till sig och som har god effekt på många människor som helhjärtat väljer att ta del av den.

kontakta mig

© 2019 Dalie Bäfverfeldt | Dalie.se | All rights reserved | Hosted by Mikiit